Pages Menu
Categories Menu

Posted by on gru 21, 2024 in Adaptacja do zmian klimatu, Dachy zielone, Miasta, NBS, Prawo, Zielone Torowiska | 0 comments

Dachy zielone w Planie adaptacji miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030

Dachy zielone w Planie adaptacji miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030

Zmiana klimatu ma ogromny wpływ na dynamikę rozwoju miast i jakość życia ich mieszkańców. Aby za nimi nadążyć zrodziła się inicjatywa opracowania strategii dla dużych, polskich miast, nakreślająca drogę jaką powinny pójść, aby sprostać wyzwaniom klimatycznym. Otrzymała ona nazwę Miejski Plan Adaptacji dla Krakowa pn. „Plan adaptacji miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030” został opracowany w roku 2018 (w ramach udziału w projekcie 44MPA) i przyjęty do realizacji w roku 2020. Jest on konsekwencją długofalowej polityki władz Krakowa, mającej na celu ograniczenie negatywnych skutków zmian klimatu. Jego głównym celem jest ocena wrażliwości i podatności na zmiany klimatu, zaplanowanie działań adaptacyjnych, adekwatnych do zidentyfikowanych zagrożeń oraz zwiększenie odporności Krakowa na zmiany klimatu. W dokumencie zostały zdiagnozowane największe zagrożenia związane ze zmianą klimatu. Są to m.in.: Wzrastająca temperatura: wzrost temperatury maksymalnej fale upałów okresy bezopadowe z suszą miejska wyspa ciepła Opady: deszcze nawalne powodzie nagłe/miejskie Biorąc je pod uwagę w Krakowie powstał kompleksowy plan działań adaptacyjnych o charakterze organizacyjnym, informacyjno – edukacyjnym oraz technicznym. Realizacja przedsięwzięć dostosowujących Kraków do zmian...

Read More

Posted by on lip 12, 2024 in Adaptacja do zmian klimatu, Dachy zielone, Miasta, NBS, Prawo, Zielone Torowiska | 0 comments

Prawo ochrony środowiska: ekstensywna pielęgnacja zieleni

Prawo ochrony środowiska: ekstensywna pielęgnacja zieleni

W procedowanym obecnie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw zostały zaproponowane m.in. zmiany w ustawie o ochronie przyrody, które wprowadzają konieczność ekstensywnej pielęgnacji zieleni. W uzasadnieniu możemy przeczytać: W ustawie o ochronie przyrody zostaną wskazane zasady działania dla rad gmin przy zakładaniu i utrzymywaniu terenów zieleni. Proponuje się dodanie do art. 78 ust. 2 i 3 wskazujących na to, że przy zakładaniu terenu zieleni w pierwszej kolejności należy wykorzystywać zasoby przyrodnicze tego terenu, w tym zachowywać istniejącą roślinność rodzimą oraz zapewnić, aby powierzchnia biologicznie czynna zajmowała co najmniej 95% powierzchni terenu zieleni. Przy utrzymywaniu terenu zieleni w pierwszej kolejności należy wzmacniać funkcje przyrodnicze tego terenu, w tym przez ekstensywną pielęgnację zieleni oraz pozostawienie części terenów do naturalnej wegetacji, oraz należy dążyć do tego, aby jak największy udział w powierzchni miała powierzchnia biologicznie czynna. Tego typu wymagania spełniają rozchodniki (sedum), które są roślinami ekstensywnymi, mało wymagającymi jeśli chodzi o utrzymywanie i pozwalają oszczędzać zasoby naturalne. Rozchodników nie trzeba...

Read More

Posted by on lut 13, 2024 in Adaptacja do zmian klimatu, Dachy zielone, Miasta, Miejska wyspa ciepła, NBS, Zielone Torowiska | 0 comments

Warszawa rozchodniki na dachach wiat przystankowych

Warszawa rozchodniki na dachach wiat przystankowych

W wielkim mieście, jakim jest Warszawa, nigdy za wiele miejsc, w których rośnie zieleń. Dlatego w 2024 roku – na życzenie mieszkańców, którzy głosowali w budżecie obywatelskim – aż 90 wiat przystankowych pokryje się rozchodnikiem. Zielone przystanki w Warszawie Rośliny w przestrzeni miejskiej to nie tylko parki, rabaty i trawniki. Mogą one także rosnąć nad ziemią, co widać na przystankach Warszawskiego Transportu Publicznego. Takich zielonych dachów w stolicy jest coraz więcej – latem 2023 roku zielonych wiat było jeszcze 50, a dziś w sumie jest ich już 116. Tylko w ubiegłym roku pokryte zostały rozchodnikiem 38 istniejące zadaszenia – m.in. na Targówku i na Ursynowie. Teraz Zarząd Transportu Miejskiego finalizuje ustawienie 6 zupełnie nowych wiat na Bemowie i w Rembertowie. Zielone przystanki są bezpieczne dla ptaków, w wiatach wymieniane są także szyby. Nowe są oznakowane gęstą siatką kropek naniesioną metodą sitodruku. Takie oznaczenia ostrzegają ptaki przed zderzeniem z – nierzadko niewidoczną dla nich – przezroczystą szybą. Nowe eko-wiaty i przystanki Mieszkańcom stolicy dachy z rozchodnikiem bardzo się podobają i...

Read More

Posted by on mar 11, 2023 in Adaptacja do zmian klimatu, Miasta, Miejska wyspa ciepła, NBS, Retencja, Zielone Torowiska | 0 comments

Zielone torowiska: Rewitalizacja torowiska w centrum Warszawy – artykuł w „Zieleni Miejskiej” 3.2023

Zielone torowiska: Rewitalizacja torowiska w centrum Warszawy – artykuł w „Zieleni Miejskiej” 3.2023

Tramwaje Warszawskie przeprowadziły pod koniec roku 2022 bardzo udaną rewitalizację torowiska w samym centrum stolicy. Istniejące torowisko, obsypane tłuczniem, zostało zamienione na zielone torowisko z mat rozchodnikowych. To jak dotąd jedna z niewielu rewitalizacji istniejącego torowiska tramwajowego w Polsce, gdzie zastosowano technologię zielonego torowiska. Opisywane zielone torowisko w centrum Warszawy zostało zaprojektowane jako rozwiązanie oparte na zasobach przyrody (ang. nature-based solutions, NBS), zrównoważony system drenażu miejskiego (ang. Sustainable Urban Drainage Systems, SUDS) i element retencji krajobrazowej. Więcej w artykule Katarzyny Wolańskiej i Piotra Wolańskiego Rewitalizacja torowiska w centrum Warszawy Zielen Miejska...

Read More

Posted by on gru 23, 2022 in Adaptacja do zmian klimatu, Miasta, Miejska wyspa ciepła, NBS, Retencja, Zielone Torowiska | 0 comments

Zielone torowisko z mat rozchodnikowych zamiast betonowego torowiska z tłucznia – udana rewitalizacja w centrum Warszawy

Zielone torowisko z mat rozchodnikowych zamiast betonowego torowiska z tłucznia – udana rewitalizacja w centrum Warszawy

Zielone torowisko z mat rozchodnikowych w centrum Warszawy. Bardzo udana rewitalizacja torowiska od Jana Pawła II o długości – 668 metrów – między rondem ONZ a dworcem Warszawa Centralna. Torowisko z tłucznia zostało tam zamienione na zielone torowisko i dzięki temu zrównoważony system drenażu oraz zielony korytarz w centrum miasta. Realizacja miała miejsce w listopadzie 2022 r. Prace były prowadzone w nocy, żeby nie zakłócać ruchu tramwajowego. Jak oszczędzać wodę na torach tramwajowych? W Warszawie jest już 28 km zielonych torów. Tramwaje Warszawskie zastępują tradycyjną konstrukcję torowisk z tłuczniem, czyli tory wyglądające jakby były obsypane kamieniami, systemem zrównoważonego drenażu poprawiającym różnorodność biologiczną w mieście, czyli zielonym dywanem z rozchodników. Tramwaje Warszawskie przeprowadziły testy mające na celu sprawdzić,  jak przyjmują się nowe rośliny na torach i jakie stosować technologie ich zazieleniania. Efektem testów jest rezygnacja z trawy, która wymaga podlewania na rzecz rozchodnika, który jest rośliną sucholubną. Jest to roślina, która początkowo eksperymentalnie została posadzona na ul. Obozowej, a teraz dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania trafia na inne ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym...

Read More

Posted by on lip 31, 2022 in Adaptacja do zmian klimatu, Dachy zielone, GOZ, NBS, Wyróżnione, Zielone Torowiska | 0 comments

Rozchodniki rośliny odporne na duże nasłonecznienie i suszę

Rozchodniki rośliny odporne na duże nasłonecznienie i suszę

Rozchodniki to rośliny należące do rodziny Gruboszowatych (Crassulaceae). Gruboszowate są to najczęściej rośliny siedlisk suchych, a większość roślin z rodziny Gruboszowatych stanowią sukulenty – rośliny odporne na suszę o mięsistych, grubych liściach, łodygach, czy korzeniach. Mogą to więc być sukulenty liściowe, łodygowe i korzeniowe w zależności od tego, który organ roślinny wyróżnia się zwiększoną grubością. Ich łodygi i liście są grube właśnie po to, żeby słabo wytracały wodę. Posiadają wewnętrzną tkankę gromadzącą wodę. Dzięki temu dobrze znoszą duże nasłonecznienie i brak opadów. Rodzaj Sedum to w większości sukulenty liściowe przeprowadzające specyficzny typ fotosyntezy– fotosyntezę typu CAM (nazwaną tak od angielskiej nazwy rodziny – Crassulacean Acid Metabolism, czyli metabolizm kwasowy gruboszowatych). W czasie dnia aparaty szparkowe tych roślin są zamknięte, żeby zapobiec utracie wilgotności. Fotosynteza typu CAM pozwala na ograniczenie strat wody w dzień poprzez zamknięcie aparatów szparkowych. Jak wszystkie rośliny, także rozchodniki pobierają dwutlenek węgla z atmosfery i asymilują go. Robią to w większości w nocy, kiedy jest chłodniej i jest mniejsze parowanie, wtedy rośliny otwierają swoje aparaty szparkowe. Tak...

Read More