Relacja Zieleń to Życie 2016
24. Międzynarodowa Wystawa „ZIELEŃ TO ŻYCIE” 2016 odbyła się w Warszawie w dniach 1-3 września w Warszawie w EXPO XXI. Hasło tegorocznej edycji to ,,Ogród – pierwsza klasa” – nawiązujące do wiedzy i jakości jako wartości niezbędnych w rozwoju idei dobrego ogrodu.
W targach wzięło udział 325 firm z 17 krajów. Firmy krajowe stanowiły 2/3 wystawców. Najwięcej zagranicznych firm reprezentowało Holandię, Belgię, Niemcy, Danię i Francję.
W debiutującym na targach sektorze florystycznym wzięło udział blisko 70 firm z kilku kontynentów – Ameryki Południowej, z bardzo liczną grupą z Kolumbii (ponad 20 firm), Afryki (Kenia, Uganda, RPA), Azji – firmy z Chin, Tajlandii i Europy z Holandią na czele. Dzięki współpracy i połączeniu branży odbiorcy targów zyskali pełną ofertę w zakresie roślin i produktów do ogrodu i terenów otwartych oraz do dekoracji wnętrz. Po raz pierwszy w Polsce zobaczyć można było tak szeroką i międzynarodową ofertę kwiatów ciętych, doniczkowych, dekoracji i akcesoriów florystycznych. Prezentację wzbogaciły pokazy mistrzów florystyki, prezentacje i konkursy szkół florystycznych.
Goście targów
Targi odwiedziło 17 468 gości w tym 6 867 profesjonalistów z 40 krajów. To o 8,5% więcej niż w ubiegłym roku (2015). Klienci zawodowo zainteresowani ofertą prezentowaną na targach to: producenci roślin, kupcy i zarządzający placówkami handlowymi, architekci krajobrazu, wykonawcy i specjaliści samorządowi zajmujący się zielenią publiczną, a także floryści, właściciele kwiaciarń, hurtownicy oraz dostawcy techniki ogrodniczej, produktów i usług. Najliczniejsze grupy zagranicznych gości dotarły z Ukrainy, Litwy, Białorusi, Rosji, Holandii, Finlandii, Niemiec i Belgii. Wśród odwiedzających byli także klienci z tak odległych krajów jak: Kazachstan, Japonia, Nigeria, RPA. Liczni byli goście z bliskiego sąsiedztwa: Słowacji, Czech, Węgier, Bułgarii, Mołdawii. Ponad 60% branżowych gości to osoby decyzyjne – właściciele firm i menadżerowie podejmujący ważne decyzje w firmach.
Siła różnorodności
Po raz kolejny warszawskie EXPO za sprawą „Zieleń to życie” zakwitło i stało się centrum spotkań branży ogrodniczej. Ponad 2/3 wystawców czyli 200 firm eksponowało rośliny – zarówno do ogrodu jak do dekoracji wnętrz. To niewątpliwe największy przegląd roślin w Polsce i Europie Środkowej.
Różnorodność i skala oferty to najważniejsza wartość prezentacji na warszawskiej wystawie. Hale targowe wypełnione zostały roślinami, które w kolejnym sezonie zobaczymy w handlu – w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach. Wśród roślin, które znajdą zastosowanie w terenach zieleni i ogrodach prywatnych, przeważały krzewy ozdobne – liściaste i iglaste.
Nie zabrakło drzew, tak pożądanych do nasadzeń w zieleni publicznej oraz drzewek choinkowych wzbogacających ofertę handlową sklepów. Na wielu stoiskach zachwycało bogactwo bylin i traw – atrakcyjnych o tej porze roku i tak chętnie sadzonych zarówno w małych założeniach jak i w terenach zieleni. Szkółkarze i ogrodnicy mogli zapoznać się z ofertą młodych roślin do dalszej produkcji i oczywiście nowości.
W asortymencie wystawców wyraźnie widoczny był także trend powrotu do amatorskiej uprawy owoców, ziół czy warzyw. Stąd bogaty przegląd krzewów i drzew owocowych, oraz pnączy o jadalnych owocach czy zestawów do tarasowej lub domowej uprawy, łącznie z prezentacją gotowych już przetworów. Wyraźnie widoczny był także rozwój oferty bylin – obecnych na wielu stoiskach oraz cebul, których termin sadzenia przypada na jesień. Stoiska zakomponowano w przemyślany i atrakcyjny sposób, eksponując nowości, czy też idee – choćby związane z hasłem targów „Ogród pierwsza klasa”. Wiele aranżacji stoisk to gotowe pomysły, które można przenieść do własnego ogrodu, na taras czy balkon. Na stoiskach kwiatowych w części Flower Expo Polska najwięcej emocji wzbudzały róże – zwłaszcza kolumbijskie odmiany – wśród nich te o wysokości blisko 2,5 metra. Uwagę zwracały także gerbery, goździki i eustomy, orchidee i wiele innych pięknych kwiatów. Nie zabrakło akcesoriów do dekoracji i florystyki.
Oprócz stoisk podziwiać można było pokazy mistrzów, rywalizację szkół florystycznych i gotowe, inspirujące kompozycje.
Technika, pielęgnacja i dekoracje
Wystawcy pokazali także rozwiązania techniczne – maszyny, urządzenia i technologie do produkcji roślin, pielęgnacji terenów zieleni. Dekoracje i wyposażenie ogrodu prezentowane na Wystawie to donice, ozdobne osłony i podpory pod rośliny, zadaszenia, meble ogrodowe, systemy zielonych dachów lub ścian oraz wygrodzeń, materiały na nawierzchnie, kruszywa, gabiony i akcesoria do dekoracji. Nie zabrakło oferty zestawów do oczek wodnych i stawów, wyposażenia ogrodowej strefy relaksu i grillowania. Profesjonalistów interesowały także systemy opakowań, oprogramowanie i rozwiązania wspierające logistykę. Odwiedzający korzystali także z bogatej propozycji wydawnictw specjalistycznych.
Tak szeroka prezentacja i możliwość spotkania w jednym miejscu specjalistów i ekspertów to niewątpliwie impuls dla branży – kupców, projektantów, firm wykonawczych, dekoratorów, specjalistów z sektora zieleni publicznej. To zawsze mocna dawka pomysłów, informacji, rozwiązań i oczywiście kontaktów.
24. edycja pełna była wydarzeń – seminaria, konferencje, spotkania, warsztaty i pokazy przyciągnęły tłumy uczestników. Eksperci i praktycy dzielili się wiedzą i doświadczeniem, dyskutowali i stawiali pytania. Aktualna problematyka, wiedza specjalistów, informacje, na których wyszukanie czy usystematyzowanie na co dzień brakuje czasu oraz możliwość dyskusji to podstawowe atuty organizowanych w ramach wystawy spotkań.
Konferencja
„Mocno ZIELONE MIASTO” dotycząca zieleni publicznej i osiedlowej zgromadziła ponad 240 uczestników. W ramach seminarium „Wiedza dla producentów” skierowanego do szkółkarzy i ogrodników wzięło udział blisko 120 osób. Tematyka spotkania dotyczyła prawnej ochrony odmian roślin, paszportyzacji, gwarancji na rośliny, chemicznej ochrony roślin, oraz marketingu.
Duże zainteresowanie – ponad 150 właścicieli i pracowników centrów ogrodniczych – wzbudziły tematy zaproponowane w ramach seminarium „Wiedza dla handlu” poświęcone zarządzaniu pracownikami, skutecznemu marketingowi, zagadnieniom dotyczącym logistyki.
Gościem specjalnym „Dnia Architekta Krajobrazu” – seminarium zaplanowanego na 3 września był Luc Behar-Bannelier – Dyrektor Departamentu Nature; Environment, Disneyland w Paryżu – zarządzający 2000 ha zieleni w najsłynniejszym parku rozrywki. Gość dzielił się swoim doświadczeniem menadżerskim, a także prezentował aspekty praktyczne związanych z utrzymaniem wysokiego standardu zieleni w obiekcie, który codziennie przyjmuje blisko 15 000 odwiedzających.
Kolejna edycja Wystawy 25. ZIELEŃ TO ŻYCIE już za rok!
31 sierpnia – 2 września 2017 r. w EXPO XXI WARSZAWA