Błękitno-zielona metamorfoza przy krakowskich szkołach
Szkoła w dobrym klimacie. Ogrody deszczowe, zbiorniki retencyjne, łąki kwietne, ogrody warzywne oraz nasadzenia roślin jadalnych, drzew i krzewów owocowych – tak wkrótce będzie wyglądać otoczenie 15 krakowskich szkół.
Ta błękitno-zielona zmiana będzie możliwa dzięki pozyskaniu środków unijnych w wysokości ponad 2 mln zł przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie na realizację projektu „Szkoła w dobrym klimacie – modelowe rozwiązanie adaptacyjne do zmian klimatu na przykładzie ogrodów przyszkolnych w Krakowie”.
Celem tego działania jest stworzenie zielonych przestrzeni wokół szkół, które będą nie tylko bardziej przyjazne i funkcjonalne, ale również zwiększą odporność Krakowa na skutki zmian klimatu.
Szkoła w dobrym klimacie – Edukacja w praktyce
Projekt to nie tylko zmiany w otoczeniu, tak samo ważny będzie jego aspekt edukacyjny. Część działań będzie prowadzona w formie zajęć, dzięki czemu uczniowie wraz z nauczycielami włączą się w tworzenie i pielęgnację ogrodów oraz wezmą udział w budowaniu ekologicznych rozwiązań, aby lepiej rozumieć wyzwania klimatyczne.
Zaplanowano też warsztaty, spotkania i pikniki ekologiczne, które pomogą zainteresować tematem nie tylko społeczność szkolną, ale i mieszkańców Krakowa.
Szkoła w dobrym klimacie – Retencja wody i zielone dachy
Ważnym elementem projektu będzie również przygotowanie dokumentacji technicznej dla elementów wymagających zgłoszeń budowlanych, takich jak: zbiorniki na deszczówkę czy ogrody deszczowe. Te rozwiązania podłączone bezpośrednio do rynien budynków szkolnych, umożliwią skuteczną retencję wody opadowej i wykorzystanie jej do podlewania przyszkolnych rabat oraz ogrodów warzywnych. Dodatkowo, nad zbiornikami powstaną dachy zielone – pokryte roślinnością o niewielkich wymaganiach, co będzie miało zarówno walor ekologiczny, jak i estetyczny.
Otoczenia szkół wzbogacone zostaną również o kompostowniki i eko-strefy.

Szkoły z klimatem
Spośród 75 placówek, obejmujących żłobki, przedszkola, szkoły i zespoły szkolno-przedszkolne, które zgłosiły zapotrzebowanie na różne rozwiązania w zakresie retencjonowania wody opadowej, wybrano 15 placówek, które zadeklarowały aktywny udział w projekcie.
Projekt będzie realizowany w 12 szkołach podstawowych, 2 zespołach szkolno-przedszkolnych oraz jednej placówce specjalnej:
- Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 8 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 21 im. Władysława Jagiełły w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 37 im. Juliana Tuwima w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 38 im. Bractwa Kurkowego w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 67 im. Władysława Łokietka w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 72 im. Teofila Lenartowicza w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 91 im. Janusza Kusocińskiego w Krakowie
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 98 w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 142 im. T. Kościuszki w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 153 im. ks. Prof. Józefa Tischnera w Krakowie
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 162 im. Władysława Szalera w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 39 im. Bartosza Głowackiego w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 95 i. Władysława Broniewskiego w Krakowie
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 14 w Krakowie
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 18 w Krakowie.

Publikacja dobrych praktyk
Na zakończenie projektu planowane jest wydanie publikacji podsumowującej wszystkie zrealizowane działania. Będzie ona zawierać praktyczne rekomendacje dla instytucji oraz osób zainteresowanych wdrożeniem podobnych rozwiązań we własnym otoczeniu. Publikacja zostanie udostępniona zarówno w formie drukowanej, jak i elektronicznej, tak aby mogła inspirować i wspierać kolejne inicjatywy proklimatyczne.
Środki w wysokości 2 129 854,37 zł pochodzą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Realizacja projektu bezpośrednio odpowiada na wyzwania określone w „Planie Adaptacji Miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030”, który zakłada zwiększenie odporności miasta na ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak: fale upałów, intensywne deszcze czy długotrwałe okresy suszy. Dzięki wdrażanym rozwiązaniom możliwe będzie skuteczne gospodarowanie wodą opadową na terenach szkół oraz podniesienie świadomości ekologicznej dzieci, młodzieży i całej lokalnej społeczności.
Źródło: krakow.pl