Kraków: Nabór do III edycji programu Ogród z klasą
W Krakowie trwa nabór do III edycji programu „Ogród z klasą”.
Program „Ogród z klasą” Zarządu Zieleni Miejskiej cieszy się niesłabnącą popularność, dlatego 2 kwietnia 2024 zostały uruchomione zapisy do jego trzeciej edycji. Do trzydziestu jeden placówek, które ukończyły dwie poprzednie edycje, dołączy już we wrześniu kolejne dziesięć!
Program jest skierowany do publicznych przedszkoli i szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie gminy Kraków, a ma na celu ich inspirowanie do i wspieranie w zakładaniu ogrodów szkolnych – ogrodów z klasą.
By wziąć udział w programie, należy zgłosić chęć udziału za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na: zzm.krakow.pl/edukacja/ogrod-z-klasa.html.
Do formularza należy załączyć poza danymi szkoły i osoby kontaktowej:
• Opis terenu potencjalnego ogrodu;
• Zdjęcia terenu (do 5 zdjęć);
• Mapkę z zaznaczonym terenem (może to być mapa z google.maps).
Zgłoszenia przyjmowane są do końca maja 2024. Wyniki zostaną podane do 28 czerwca 2024.
Uczestnicy III edycji otrzymają wsparcie merytoryczne i praktyczne ze strony Zarządu Zieleni Miejskiej w postaci:
• Pakietu startowego;
• Szkolenia dla koordynatorów;
• Materiałów pomocniczych do prowadzenia zajęć;
• Organizacji warsztatów;
• Zakup niezbędnych narzędzi do pracy w ogrodzie.
Ogród szkolny/przedszkolny daje wiele korzyści udokumentowanych naukowo:
• Dzieci aktywnie uczą się w ogrodzie – „zielonej klasie”, realizują program nauczania, namacalnie poznając procesy przyrodnicze i eksperymentując nie w ławce szkolnej
lecz na zewnątrz w realnym środowisku;
• Uprawa roślin zachęca dzieciaki do lepszego i zdrowszego stylu życia;
• Wspólna praca i rozwiązywanie problemów pomaga młodym ludziom lepiej komunikować się ze sobą i z otoczeniem. Rozwija odpowiedzialność, wzmacnia poczucie sprawczości i umiejętność rozwiązywania problemów i planowania;
• Przebywanie w ogrodzie polepsza koncentrację, wyostrza zmysł obserwacji. Ogród buduje zainteresowanie procesami przyrodniczymi i zaciekawienie naturą;
• Wspiera pozytywny stosunek do placówki edukacyjnej i nauczycieli oraz koleżanek i kolegów z klasy/grupy. Dzieci chętniej uczęszczają do szkoły/przedszkola;
• Podnosi jakość oraz satysfakcję z pracy nauczycieli;
• Ogranicza występowanie u dzieci zespołu deficytu natury (NDD).
Ewentualne pytania proszę kierować na następujący adres mailowy: ogrodzklasa@zzm.krakow.pl.